Sy resårsmock

Tänkte visa hur man gör när man syr resårsmock. Det är otroligt lätt, går snabbt och blir fint. Igår sydde jag en kjol till mig och en till lilla N. Snabbt gick det som sagt. Så här gör jag. Det finns säkert andra som gör annorlunda :-).

smock_1

Resårtråd måste du ha såklart. Rulla sedan upp den för hand på spolen och sätt in i spolhylsan och i maskinen precis som vanligt med vanlig tråd som övertråd.

smock2

Vrid upp trådspänningen. Jag fick sätta den på åttan för att det skulle bli bra, vitsen är förstås att undertråden = resårtråden inte ska dras upp på ovansidan av tyget.

smock3

Och så var det stygnen. Ganska långa stygn, raksöm kör jag med. Andra gör säkert annorlunda som sagt, kanske med zigsag, men jag tycker raksöm funkar bra och blir fint.

smock4

Sen är det bara att sätta igång och sy! Här syns det lite hur det ser ut på baksidan. När man sytt ett varv och börjar på nästa är det självklart viktigt att hålla tyget sträckt.

Om man vill göra på det snygga sättet syr man ett varv och fäster sedan tråden, vill man vara bekväm som jag syr man runt runt runt utan att stanna i onödan så slipper man allt det tråkiga knytandet av trådar (se nästa bild).

smock5

Så här ser det ut när jag fäster en tråd. Dra ner övertråden på baksidan och knyt några vanliga knutar så den sitter ordentligt. Klart!

smock6

Så här blev resultatet. Jag sydde ganska många varv som ni ser, tre spolar med resårtråd gick åt. Tycker att det är snyggare med en bred smock, men det går ju såklart att göra den i precis vilken bredd man vill.

Hoppas att den här beskrivningen var till hjälp för någon, jag trodde själv det var jättesvårt att sy smock innan någon vänlig själ förklarade för mig hur jag skulle göra. För det är inte det minsta svårt och det är riktigt kul. Pröva att sy en kjol eller ett linne med smockat liv.

Ja just det, hur mycket tyg går det åt? Prova dig fram. Det beror lite på tråd och på tyg, men en tumregel är dubbelt så mycket tyg som den slutgiltiga vidden. På ett ungefär.

Lycka till!

23 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Inte mycket bloggat ikväll… « Nytt om sytt
  2. Syster Blå
    Jul 19, 2009 @ 20:52:02

    Hej! Härlig kjol! Jag länkar till denna beskrivning från mig om det är ok?

    Svara

  3. Liina
    Jul 19, 2009 @ 21:01:44

    Du har ju nästan lika snygg symaskin som mig =)

    Svara

  4. Anna
    Jul 20, 2009 @ 06:57:36

    Åh vilken underbart bra beskrivning!! Måste prova så fort jag kommer hem från semestern :-)!

    Svara

  5. Strömming
    Jul 20, 2009 @ 17:38:19

    DEt där försökte jag förra året men gav upp eftersom jag inte kunde få resårtråden att fästa i min undertrådsspole. Det är synd för jag gillar smock! Bra beskrivning!

    Svara

  6. Jenny
    Jul 20, 2009 @ 19:42:11

    Inspirerande! Tack!

    Svara

  7. spenatmamman
    Jul 20, 2009 @ 20:15:36

    Länka på Syster Blå! 🙂

    Liina jag har till och med två, fast bara en är i tjänst. 😉

    Strömming – det är faktiskt det svåraste tror jag. Jag brukar göra en lång ände och sen rulla på tråden över den så den fastnar, och så klipper jag av när den sitter. Svårt att förklara.

    Svara

  8. Botilda
    Jul 21, 2009 @ 21:21:30

    Tack för en utmärkt beskrivning! Nu har jag provat, och är fast! 😀 Jag kommer också att länka till din beskrivning.

    Svara

  9. Mallaching
    Jul 24, 2009 @ 22:13:20

    Vilken superbeskrivning! Nu måste jag ju prova….

    Svara

  10. Helena
    Jul 25, 2009 @ 17:35:07

    Jättebra beskrivning!

    Svara

  11. Åsa
    Jul 27, 2009 @ 21:14:39

    vilken fantastistkt bra beskrivning! ska prova jag med =)
    och vi har EXAKT likadana maskiner du o jag!

    Svara

  12. Lotta
    Aug 02, 2009 @ 19:09:34

    Vilken bra beskrivning! Såg proffsigt ut!

    Svara

  13. elin
    Mar 12, 2010 @ 09:03:58

    Hej! Fin beskrivningen men jag har en fråga, måste även tyget vara elastiskt eller går det bra att sy i ett stumt tyg?

    Svara

  14. Kajsa/Spenatmamman
    Mar 12, 2010 @ 10:53:27

    Det går absolut att sy i ett stumt tyg!

    Svara

  15. Mia
    Jun 01, 2010 @ 12:45:48

    Har alltid funderat på hur man gör men har ännu inte tagit tag i att ta reda på det. Satt och surfade runt och kom in på din blogg. Blir att spara i favoriter så jag hittar den igen när jag kommer tillbaka till min symaskin igen (8månader kvar). Tack för en bra blogg.

    Svara

  16. Majsan
    Jul 07, 2011 @ 21:50:19

    Mycket bra beskrivning. Tack!

    Svara

  17. Carro
    Aug 16, 2012 @ 12:28:24

    Oj, tack för en superbra förklaring och bilder! Har surfat runt lite och på en del sidor står det att man ska spänna tråden när man rullar upp den på spolen, gör du det?
    Borde kunna fixa att sy smock nu, har också den maskinen nämligen! 🙂

    Svara

  18. Karin
    Feb 01, 2013 @ 10:16:16

    Köpte ett par byxor med resårsmock nyligen. De ät jättesköna men lite vida i benen och lite långa mm.
    Men nu har jag ritat av mönstret på ett gammalt lakan, var bara osäker på hur jag skulle få till midjan. Men nu bär det av till att köpa resårtråd och sedan ska jag sy nya byxor av mitt stuvfynd.
    Tack för beskrivningen

    Svara

  19. Jessica
    Apr 17, 2013 @ 17:45:40

    Tack så mycket!!! Har en klänning jag vill sy som kräver detta. Trodde också att det var svårt, så tusen tack för din förklaring! 🙂

    Svara

  20. Annika
    Maj 27, 2013 @ 21:26:46

    TACK FÖR VETTIG BESKRIVING!

    Svara

  21. Trackback: Sommarklänning | Ingrids pysselhörna
  22. cissi
    Apr 10, 2014 @ 21:24:56

    Hejsan. Enkel och bra förklaring. Kanon! Om det är ok, länkar jag till min egna kreativa blogg: http://www.0520.se/wordpress

    Svara

  23. Eva-Britt Kristiansen
    Apr 24, 2019 @ 15:42:00

    Ska resårtråden spännas när man rullar på spolen?

    Svara

Lämna en kommentar