Lite av varje

Det blir inte mycket bloggat, men det betyder inte att det inte grejas här hemma. Här kommer några obloggade skapelser.

Jag har virkat lite grejer från ”Välkommen till virkligheten” av Annika Messing. En tårtbit, en muffin, en punschrulle och en… flugsvamp! Tänkte bygga upp ett litet lager att ha här hemma för spontana presenter och sånt :-).

För ett tag sen var jag på hantverksträff här i byn. Har varit med en gång förut och då testade vi att spinna på slända. Det var inte helt lätt… Denna gång provade vi på att gjuta i betong. Många fina saker blev gjorda, jag satsade på några småsaker bara, en liten kruka och två ljusstakar för värmeljus. Krukan blev OK men ljushållarna njäe…. jag får nog slipa lite på tekniken. De här bokstäverna blev i alla fall riktigt bra tycker jag. Jag använde sandformar, helt fräckt snodda från Nike, fast jag lovade att hon skulle få sina egna bokstäver om jag fick ta dem. Och så blev det.

För ganska länge sen lovade jag Nike att hon skulle få ett litet rådjur. Men det behövdes plastgranulat till den här lilla bambin och det hade jag inget hemma. Försökte köpa på Panduro men det skulle specialbeställas och då rann det lilla projektet ut i sanden. Men så köpte jag i början av sommaren och nu bor lilla rosa rådjuret hemma hos oss. Mönstret kommer från boken Amigurumi av Elisabeth A. Doherty. Den är på engelska men jag tycker inte det är några som helst problem att följa virkmönster på engelska.

Nike behövde en anslagstavla. Jag hade en bit frigolit som jag använde. Den kläddes med ett tyg från Panduro, jag limmade fast det med limpistol och sydde några stygn i hörnen för att det skulle bli snyggare och hålla bättre. Sen tänkte jag att det kanske inte är helt lyckat att ha en massa nålar i en femårings rum, så det fick bli guldiga resårband för att hålla fast lapparna.

Några vimplar har det också blivit, jag virkade ett gäng i glada färger och hängde på Nikes säng.

Och så blev det en grytlapp som matchar tapeterna i köket. Ja faktiskt….

De här tre filurerna fick flytta till Nikes dagmammor för några veckor sen. En till var och en. Mönster från Virka amigurumi av Mia Bengtsson.

Vi har som en liten ”tradition” här hemma att sy en klänning åt Nike till midsommar. Denna blev det i år. Tyget har jag köpt på loppis i Ludvika och mönstret är från Meedoms bok 4-7 år.

Ett litet hjärta testade jag att göra. Mönstret finns här.

Ett annat litet ”experiment”, jag testade att göra ett halsband. Snabbt, lätt och roligt projekt! Mönster hos Sanna & Sania

Gjutning av cementbokstäverna pågår!

Här har vi ett gäng robotar. Sen den här bilden togs har de fått sällskap av ytterligare en. Visst är de söta? Mönster från boken Crobots.

För ett par år sen fick jag massor av trikå av en kompis. I våras tog jag tag i den där högen och sydde åt Nike. Bland annat den här tröjan. Mönstret från Meedoms bok.

Finns en hel del grejer som jag inte fotograferat också, vi får väl se om de dyker upp.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Åsa Tidqvist
    Jul 20, 2012 @ 07:17:22

    oj oj vad MYCKET du gjort! och så kul att se så olika projekt!

    Svara

  2. spenatmamman
    Jul 22, 2012 @ 12:14:52

    Jag kan aldrig bestämma mig för vad som är roligast att hålla på med 🙂

    Svara

Kommentera

