Ordning på stickor och annat

Jag antar att en del av er vet precis hur det är. Plöstligt har man lyckats samla på sig alldeles för mycket av någonting och det är omöjligt att hitta i röran. Själv har jag lite dille på att sortera saker. Vad gör man då när det känns som om man har på ett ungefär 1 miljon stickor och virknålar? Jo, man syr fodral såklart! Använde mig av en blandad kompott stuvar jag hade liggande.

Här är från vänster till höger – fodral till rundstickor, fodral till virknålar, strumpstickor och lite annat, fodral till jumperstickor och ytterligare ett fodral till rundstickor… De första tre stängs med snedremsor jag sytt ihop, det sista använde jag bred resår till, som jättestora platta gummiband :-).

Så här ser fodralet till rundstickorna ut. Det ena i alla fall. Jag använde en gammal gardinstuv från IKEA och sen gjorde jag fickorna av genomskinlig vaxduk från Stoff och Stil. Trodde det skulle vara svårare att sy i det materialet men det var det faktiskt inte. Svårt dock att ha plasten mot själva symaskinen, den glider inte så lätt som man kan tro. Så länge man har tygsidan nedåt funkar det finfint. Sen Använde jag en köpt snedremsa till kanterna och knytet. 15 rundstickor rymmer fodralet. Det räckte inte så jag gjorde ytterligare ett men det ser i princip likadant ut förutom att jag använde samma tyg som till fodralet till kantbandet (som jag gjorde själv då alltså). Sen har jag skrivit med svart märkpenna vad det är för storlek på stickorna. Vet inte om fackens konstruktion syns, är någon intresserad av att veta hur jag gjorde kan jag visa tydligare bilder om ni hojtar till.

Strumpstickorna fick det här fodralet. Insida i ett lite tunnare sjuttiotalstyg jag fått av en snäll kompis. Utsidan också brun och vit, en stuvbit från Åhléns via Tradera tror jag. Lite olika bredd gjorde jag på fickorna så alla storlekar på stickor skulle funka bra, från 2 som är mina minsta till 9 som är de största och så allt där emellan! Kantat med köpesnedslå.

Här bor virknålar, strumpstickor och lite annat smått och gott. Jag har använt ett gammalt lakan till fram- och baksida och den stora fickan för virknålarna och det andra. Baksidan är rosa med vita ränder och framsidan vitt med rosa ränder, lakanet var nämligen sådant det också. Sen har jag tagit en blommig provbit som jag fått till den minsta fickan. Här fick jag ju tänka till hur jag skulle göra :-). Men till sist gick det. Gäller ju att sy fickorna här i rätt ordning och på rätt sätt. Först den stora fickan men inte ända ner, utan mät ut först hur långt ner du ska sy. Sen behöver man sy så att grejerna i de fickorna inte åker ända ner i botten för då blir det förstås rackarns svårt att få upp dem :-). Sist den lilla fickan där man syr ända ner till botten efter att förstås ha anpassat fickans höjd.

Också här har jag olika bredder på facken. Köpesnedslå även här.

Nästa sorteringsprojekt blir nog någon sorts nålbrev. Lite mindre projekt förstås men behövligt eftersom mina nålar alltid verkar vara på vift nånstans!

Och som sagt, vill ni ha nån slags enklare tutorial för hur man syr rundstickefodralet så hojta till så ska jag försöka…

1 kommentar (+lägga till din?)

  1. Sara
    Mar 07, 2013 @ 10:50:16

    Härligt kreativt! Jag insåg häromdagen att jag inte hade koll på mina virknålar och tänkte mig leta upp inspiration. Hit kom jag! Tack för tipsen!

    Svara

Kommentera

