En hoodie!

Jag har önskat mig en overlock sedan 1986 ungefär. Nu finns det en hemma hos mig! Den som väntar på något gott osv :-). Efter 24 års väntan kan jag konstatera att det är precis lika bra, kul och fantastiskt att ha en alldeles egen overlock som jag hela tiden trott att det skulle vara. En Janome My Lock 744D blev det. Jag är supernöjd!

Eftersom jag inte bara fått en overlock utan även en lunginflammation har det dock inte blivit så mycket sytt. Hoodien på bilden ovan lyckades jag i alla fall knåpa ihop. Det gick plättlätt och snabbt. Mönstret fick jag av Fante i Ekobytet för några månader sedan. Tack! Hoodien blev jättefin! Sydde den i en tjockare trikå med tryckta prickar som jag köpt på rea någonstans. Ärmarna avslutas med eko-mudd från samma rea, de syns inte på bild dock. Använde tryckknappar till att knäppa hoodien och hoppade allt det där jobbiga med kantband genom att helt enkelt overlocka kanterna och sedan vika in dem och sy en stickning med tvillingnålen på vanlig maskin.

5 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Caroline
    Feb 08, 2010 @ 21:24:17

    Kul att du fått en overlock. Det är nog kul att ragga/gasa på med en sån 🙂

    Men vad snygg kant du fått genom att vika och sy stickning. Tycker det brukar bli så knöligt och buckligt för mig…

    Svara

  2. fante
    Feb 10, 2010 @ 05:46:18

    Grattis till overlockmaskinen 😀 Och vad kul att mönstret kom till användning 🙂 Smart att skippa kantbanden. Själv har jag ju bara sytt hoodies i enfärgat tyg och då tycker jag att de behävs för att pigga upp lite, men med ditt tyg blev det ju snyggt utan 🙂

    Svara

  3. tessan
    Mar 18, 2010 @ 18:49:16

    Hej. Vad fin den blev. Jag har också nyss köpt min allra första overlock om än inte efter en 24-årig längtan :-). Har en Janome 644D så den är väl snäppet mindre avancerad än din. Men jag känner att jag har lite svårt för att komma igång med den. Känner nästan att den är lite läskig :-). Hur går det för dig? Tyckte du att det var trögt att lära känna din maskin och isf hur lång tid tog det innan ”det lossnade” för dig?

    Svara

  4. Kajsa
    Mar 18, 2010 @ 21:59:13

    Det enda som skiljer är väl friarmen tror jag, den går nog att leva utan :).

    Det har gått rätt bra för mig, det lilla jag sytt, är sjuk och har inte orkat riktigt. Men jag har sytt en del på overlock tidigare, så jag hade nog inte den där riktiga skräcken innan. Sen är det bara att gasa på :D.

    Lycka till, det är en superbra maskin, tänk vad mycket snyggt vi kan sy nu 🙂

    Svara

  5. Mari Sjödin
    Feb 10, 2011 @ 23:25:43

    Vilken fin blogg du har!
    Och hoodien var ju underbar, vilket härligt tyg!
    Jag förstår att du är glad att ha fått en overlock! Just nu ser jag fram emot att få en ny ”vanlig” symaskin, då jag har sytt på min mammas (som är 25år gammal) i snart ett års tid. En overlock är något jag önskar mig om 5år kanske om jag har tur.
    /Mari

    Svara

Kommentera

