Mönster – sticka fingervantar till vuxen

fingervantar

Här om dagen drabbades jag av en svår längtan efter ett par mjuka sköna stickade fingervantar. Garn hade jag hemma, för några månader sedan köpte jag några nystan Sandnes alpacka för halva priset när Panduro reade ut. Mjukt, gosigt och varmt!

Men att hitta ett mönster var inte lika lätt. Det skulle ju passa grovleken på garnet också, jag hittade inte ett enda bra mönster! Däremot massor till tumvantar… men fingervantar var omöjligt. På nätet hittade jag inte heller något som riktigt passade, jag ville ha enkla släta, vanliga utan krångel och krusiduller. Omöjligt. Efter några försök lyckade jag i alla fall klura ihop något som funkade hur bra som helst. Passar utmärkt på mina händer och till garnet som gör 10 cm på 22 maskor. Observera att jag har rätt stora händer = stor storlek både på bredd och längd.

Höger vante:

Lägg upp 48 maskor på strumpstickor nr 3. Sticka resår 2 r, 2 a tills vanten mäter 10 cm. Sticka sedan slätstickning, minska 3 maskor jämnt fördelat över första varvet = 45 maskor. Fortsätt med slätstickningen i 5 cm.

Sätt sedan de första 7 maskorna på varvet på en tråd. Lägg upp sju nya maskor och sticka 5 cm slätstickning. Sedan stickas de första 6 maskorna på varvet. Sätt 33 maskor på en tråd, lägg upp 2 maskor och sticka de 6 sista maskorna. Detta blir pekfingret. När pekfingret är 8 cm långt, sticka ihop maskorna två och två. Klipp av tråden och trä den igenom återstående maskor.

Långfinger: Sticka de 6 första maskorna som är avsatta på tråden, sticka sedan de 6 sista maskorna samt ta upp två maskor mot pekfingret. 21 maskor är kvar avsatta på tråden. Avsluta som tidigare när du stickat 8 cm.

Ringfinger: Sticka de 5 första maskorna som är avsatta på tråden, sticka sedan de 5 sista maskorna samt ta upp två maskor mot pekfingret. 9 maskor är kvar avsatta på tråden. Avsluta som tidigare när du stickat 7 cm.

Lillfinger: Sticka de sista 9 maskorna som är avsatta på tråden. Avsluta som tidigare när du stickat 5 cm, förutom att antalet är ojämnt här, en maska är och förblir ensam och inte ihopstickad med någon annan.

Tummen: Plocka upp de 7 maskorna som är avsatta på tråden + 1 maska i ena sidan + de sju upplagda maskorna + 1 maska i andra sidan = 16 maskor. Sticka tills tummen äter 6 cm, avsluta som tidigare.

Vänster vante:

Sticka på samma sätt, men gör tummen på de sju sista maskorna på varvet istället och resten av fingrarna därefter.

Fäst alla trådar, jag tycker det är svårt att plocka upp maskor så att det inte uppstår hål, men det kan man fixa till med trådändarna som blir kvar, sy till lite snyggt.

Sedan har jag broderat på vantarna med kedjestygn och små knutstygn (heter det så?) men det går ju förstås att låta dem vara odekorerade eller dekorera dem på något annat sätt.

Använd gärna mönstret så mycket du vill, du måste inte men du får gärna länka hit om du visar upp dem i din blogg.

8 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Kajsa
    Nov 16, 2009 @ 21:27:48

    Vilka fina vantar du gjort! Den broderade snöstjärnan gillar jag mycket.

    Svara

  2. kerstin
    Jan 04, 2010 @ 13:10:37

    kan de stickas i annat garn typ ackrylgarn?

    Svara

  3. Kajsa/spenatmamman
    Jan 04, 2010 @ 14:00:46

    Absolut! Bara grovleken på garnet är densamma, prova dig fram! 22 maskor på 10 cm, så grovt var det garn jag använde. Du kan ju byta storlek på stickorna om det inte stämmer med ditt garn till grövre eller tunnare.

    Akrylgarn är inte lika varmt som ullgarn dock, men fingervantar är ju ändå inget man har när det är smällkallt ute…

    Svara

  4. Iris Finck
    Nov 29, 2011 @ 12:24:25

    Plocka upp maskor mellan maskorna ( inget omtag om tråden)
    alltså plocka upp den vågräta maskan mellan två maskor och dra garnet genom den, då får du inga hål, då du ska ha fler maskor på stickan.
    Ska prova ditt mönster, lät bra att bara sticka en tråd för tummen, och fixa den sen.

    Svara

  5. Iris Finck
    Nov 30, 2011 @ 18:20:53

    Ska förtydliga mej; Plocka upp maskan med vänstra stickan och sticka den med den högra som du sticker in bakom maskan,och drar tråden igenom, den blir liksom lite svängd . Hoppas du förstår hur jag menar. (Blir det ett hål har du inte svängt maskan) När du tar ihop, och inte då heller vill ha hål, tar du ihop genom att föra stickan bakom maskorna och drar igenom tråden och stickar den så, inte som vanligt framifrån. Tittar att du bloggat om dethär redan 2009. Kanske du kan det nu redan då…..

    Svara

  6. Tuula Linder
    Dec 03, 2011 @ 09:26:04

    Ja jag känner som du. Helt omöjligt att hitta fingervantar utan en massa krusiduller. Men dina vantar ät jätte fina och nu håller jag på att sticka efter ditt mönster. Tack så jätte mycket att du lagt ut en här. mvh Tuula

    Svara

  7. Annica Svensson
    Nov 14, 2012 @ 07:01:47

    Hejsan Spenatmamman
    jag googlade fingervantar och fick upp din blogg
    Det är ju längesen du gjorde det här mönstret
    Vill bara tacka för att du delar med dig och jag ska försöka göra mig ett par Med hjälp av din beskrivning
    Tack så mycket 🙂

    Svara

  8. Ulla Martz
    Mar 04, 2016 @ 01:16:45

    Hej!
    Jag har letat efter monster till fingervantar och ska prova ditt!
    Stickar du med 4 stickor?
    Ulla

    Svara

Kommentera

