Gör egna snedremsor

Snedremsor är kanske inte dyrt direkt, men några kronor kostar de i alla fall och det kanske inte är säkert att man hittar en snedremsa som passar det man ska sy. Dessutom tycker i alla fall jag att det är jättefint med snedremsa av samma tyg som resten av plagget.

Det är inte alls svårt att göra egna snedremsor, möjligen lite pillrigt.

Du behöver:

  • Tyg, en större bit behövs eftersom du klipper remsan på helsnedden.
  • Sax
  • En stor vinkelhake helst, men annars en annan bra linjal
  • Penna
  • Symaskin att skarva med
  • Strykjärn
  • Helst en snedslåveckare men det är egentligen inte nödvändigt

snedremsa_1

Börja med att märka upp remsornas bredd. Den här bilden är egentligen gansa missvisande, det ser ut som om jag ritar från kanten på tyget, alltså inte på snedden. Det beror på att jag tidigare klippt remsor av just det här tyget och det redan är isärklippt på helsnedden precis som det ska vara.

Om du inte klipper på snedden så blir remsorna stumma och oformbara, så missa inte den lilla detaljen!

Jag markerar upp remsornas bredd, så många remsor jag behöver. I det här fallet gjorde jag remsor som var 2,5 cm breda.

snedremsa_2

Här har jag ritat upp linjerna som jag ska klippa efter. Var noga! Ju mer jobb du lägger ner här, desto snyggare blir remsorna.

Och kom ihåg. Det är helsnedd som gäller. Inget annat.

snedremsa_3

Förr eller senare, i alla fall om du behöver en längre bit snedremsa, måste du skarva. Det gör du som ovan. Lägg två bitar remsa på varandra, räta mot räta och i 90 graders vinkel…

snedremsa_4

… och sy ihop dem som ovan. Här har jag klippt bort överblivet tyg också.

snedremsa_5

Sen är det bara att pressa isär sömmen och putsa lite…

snedremsa_6

…så har du en sån här fin snedremsa helt plötsligt! OK, just den här blev lite sned och vind. Jag var lite slarvig när jag klippte.

snedremsa_7

En snedslåveckare är behändig att ha. Det fungerar utan men det är rätt pillrigt och lätt att bränna fingrarna på strykjärnet. Peta in remsan i snedslåveckaren…

snedremsa_8

… och sätt igång och pressa vartefter den kommer ut där framme.

snedremsa_9

Sådär, nu börjar det likna något!

10 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: Steg för steg – egna snedremsor « Nytt om sytt
  2. Liina
    Aug 02, 2009 @ 23:24:37

    Tack för en snygg och bra guide. Vad kostar en snedslårveckare och vart får man bäst tag på en?

    Svara

  3. Hanna
    Aug 03, 2009 @ 05:12:05

    okej nu är jag lite IQ men vad menar du med helsnedd?

    Svara

  4. klockarbarn
    Aug 03, 2009 @ 05:54:58

    Jag köpte min på Stoff och stil. Det finns på Panduro och hos Slöjddetaljer också om jaginte minns fel men SoS är billigast tror jag. Finns i 2 olika bredder.
    Det är faktiskt riktigt kul att göra egen snedslå. Blir mer unika projekt när man använder egen snedslå.

    Svara

  5. klockarbarn
    Aug 03, 2009 @ 05:55:45

    Glömde vilka priserna var men de uppgifterna kan man hitta på deras internetsidor.

    Svara

  6. Anna
    Aug 03, 2009 @ 06:16:04

    Tack för att du delar med dig! Har velat se hur en sån fungerar och nu ska jag nog köpa mig en ;-)!

    Svara

  7. spenatmamman
    Aug 03, 2009 @ 07:21:21

    Helsnedd är i 45 graders vinkel från trådriktningen. Eller om du har en bit tyg som är en gånger en meter stort så är helsnedden från nedre vänstra hörnet till övre högra hörnet!

    Den snedslåveckaren jag använder på bilderna är från Stoff och Stil, kostar några tior. Tror det är Prym som gör den.

    Svara

  8. skaparstigen
    Aug 03, 2009 @ 07:48:47

    Precis vad jag har letat efter! Fick en i födelsedagspresent, men var osäker på hur man gör, så har därför inte kommit igång än. Tack!

    Svara

  9. Hanna M
    Jan 17, 2013 @ 11:17:34

    Åh nu vill jag ha en snedslåvikare!

    Svara

  10. Sofia J
    Mar 21, 2013 @ 18:13:16

    Runt 60:- kostar dom på StoffochStil, men tänker man på att snedslåband kostar ca 25:-/ 5m så har man snart tjänat in dessa kronor. JÄTTEBRA bilder och beskrivning på hur man ska göra. Tackar 🙂

    Svara

Kommentera

