En blommig kjol till mig

Material: Blommigt tyg från Sewzanne’s Fabrics. Ett gammalt blixlås jag hittade i mina gömmor. Materialkostnad lite drygt 200 kr.

Mönster: Kjol med knytskärp från Allt om Handarbete 7/2008. Som synes finns inget skärp på kjolen, jag sydde dit det men tog bort det lika fort, det såg för jäkligt ut på min feta mage ;-). Kjolen har besparing och nedsydda veck både bak och fram.

Bra idag: Att jag fick den klar, tack vare symaskinen jag fått låna! Och att den i övrigt gick snabbt och lätt att sy, en enkel modell.

Inte lika bra: Det skulle väl vara strulet med symaskinen då… men det redde ju upp sig!

6 kommentarer (+lägga till din?)

  1. June
    Jun 27, 2008 @ 06:22:18

    Oj, du är inte lite snabb heller, var det inte alldeles nyss du fick låna maskinen??! Snygg kjol, gillar modellen med vecken och linningen var snygg. Jag gillar även tyget, så den kjolen får högt betyg, skulle kunna tänka mig en sådan själv!

    Svara

  2. spenatmamman
    Jun 27, 2008 @ 08:08:59

    Halva var ju klar innan maskinbytet :D. Sen var det en himla enkel modell, bara att sy ihop vecken, sy ihop delarna – egentligen bara sex sömmar förutom vecken, sätta i blixtlåset, fixa till överdelen och sen fålla.

    Svara

  3. Ett Tu Tre
    Jun 27, 2008 @ 11:49:38

    Jag säger bara: Snygg!!!

    Svara

  4. Jeny
    Aug 16, 2010 @ 21:30:43

    Jag har länge velat sy en kjol liknande denna, men hittar inga mönster.
    Hur gjorde du? Med eller utan mönster? Och om du ej använde mönster; hur mycket mer tyg använde du i omkrets för att vecka?

    MVH
    Jeny

    Svara

  5. Karoline
    Apr 27, 2012 @ 20:41:24

    Skulle oxå gärna vilja veta om du har något mönster? Karoline

    Svara

  6. oktoberbarn2006
    Maj 02, 2012 @ 12:07:54

    Jag använde ett mönster Allt om Handarbete nr 7/2008 men det borde finnas liknande i tygaffärer. En ganska bred besparing/linning, dragkedja i bak och några nedsydda veck så det blir lite vidd i kjolen.

    Svara

Kommentera

