Ett hav av penséer

När storasyster tar studenten om några veckor måste naturligtvis Lilla N vara fin! Förälskade mig i pensétyget och så blev det en klänning.

Mönster: Eget, mest på fri hand kan man kanske säga.

Material: Pensétyg från den lokala syaffären, en ganska tunn bomull, tror det är tänkt för lapptäcken egentligen. Smocken är sydd med resårtråd som undertråd.

Nöjd med: Att det är så kul att sy smock mest!

Mindre nöjd med: Att jag inte gjorde klänningen lite vidare, hade varit fint med mer vidd i kjolen.

4 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Bea
    Maj 05, 2008 @ 17:57:16

    Smock…det har jag velat sy länge. Det enda som hindrat mig är att jag intalar mig att jag har ”fel” symaskin för det, men egentligen spelar ju symaskinen inte så stor roll. Vad roligt att läsa att det ändå var så kul! 🙂

    Svara

  2. spenatmamman
    Maj 05, 2008 @ 18:35:09

    Tror det funkar med vilken symaskin som helst, min är en gammal Husqvarna från sextiotalet 🙂

    Svara

  3. Bea
    Maj 08, 2008 @ 11:25:31

    Hejsan !
    Jag letar som en galning på nätet efter info om hur man syr smock . Så ramlade jag in här ! 🙂
    Tror jag har fattat det mesta om hur man gör, men jag har en fråga … Behöver inte tyget vara längre än vad resultatet ska bli, eftersom det drar ihop sig ? … eller är jag helt ute och cyklar 😛

    Svara

  4. spenatmamman
    Maj 09, 2008 @ 11:20:41

    Kul att du hittade hit Bea! Jo, det behöver vara längre. Det blir ganska flexibelt med smocken ändå, så du har rätt mycket att spela med, om du är med hur jag menar? Det var bra att göra som jag gjorde, börja med en liten kjol (se nedan) så fattade jag hur stort det skulle bli.

    Kolla trådspänningen också, jag vred upp min till sexan, det var lagom, men du ser ju om det blir snyggt eller inte.

    Svara

Kommentera

