Äntligen klar!

Nu är äntligen Mollys klänning med tillhörande underkjol klar! Här kommer de utlovade bilderna:

 

Mönster: Vogue Vintage 2903. Modifierat en del, det är egentligen ett dubbelt liv eller vad man ska kalla det, kolla på länken så ser ni, men vi strök ärmar och den extra urringningsdelen (som var i ett stycke egentligen, skulle sitta under livet). Klänningens axlar kommer sitta längre ut på Mollys axlar än på galgen, det blev svårt att hänga klänningen på galge som den ska sitta på.

Material: Taft skulle jag tro att det kallas, det är svårt att skilja på de olika tygerna ibland… men ett halvglansigt lite prassligt tyg. Köpt på Ohlssons tyger. Blixtlås till ryggen. Det gick åt fyra meter tyg tror jag, det är en hel del vidd i kjolen!

Mest nöjd med: Vet inte riktigt, har inte sett den på än sen den blev helt klar!

Minst nöjd med: Att inte kunna slutprova eftersom Molly åkt tillbaka till skolan… nu är jag nervös för att den inte ska funka…

Och så var det underkjolen….

Mönster: Eget, jag klurade hur länge som helst på hur jag skulle göra! Till sist blev det så att jag klippte till en ”stomme” i fodertyg. Smal ungefär som midjan, något större men inte så mycket vidd alls, det får inte buckla sig under klännningen! Sydde en kanal upptill och ett sprund en bit ned på kjolen. I midjan satte jar resår i kanalen. ”Stommen” är utställd och ganska vid nedtill. Ja, det syns kanske rätt bra på bilderna.

Sen sydde jag på fyra våder med tyll. Klippte dem olika breda, den understa är 20 cm bred, nästa 22, den tredje 24 och den sista 26. Varje våd är nästan 5 meter lång och jag nålade fast dem med ganska små täta veck… gissa om det tog tid! Sen sydde jag fast våden med sick-sack söm och så nålade jag på nästa, 2 cm högre än den föregående.

Material: Fodertyg, 5 meter tyll, resårband.

Mest nöjd med: Att modellen verkar funka!

Mindre nöjd med: Att det tog en evig tid!

Nu återstår bara att lägga paketet på lådan och sen väntar jag med spänning på rapport om hur klänningen sitter på!

7 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Anna
    Apr 13, 2008 @ 17:52:32

    Otroligt snygg, helt fantastisk…! Jag är så grymt imponerad att det inte går att beskriva! Nu väntar vi bara att få se bilder på dottern iklädd klänningen. 🙂

    Svara

  2. Mimi
    Apr 13, 2008 @ 18:00:38

    åh, vad fin den blev! Riktigt imponerad, du kan din sak! Hoppas nu den passar så du slipper ändra den! 🙂

    Svara

  3. spenatmamman
    Apr 13, 2008 @ 18:31:04

    Tack tack 🙂

    Svara

  4. Moderna
    Apr 14, 2008 @ 08:36:24

    WOW. WOW. WOW.

    Såååå fin! Vi vill såklart se bilder när klänningen är på sen.. 🙂

    Svara

  5. spenatmamman
    Apr 14, 2008 @ 16:49:33

    Tack! Ja, jag tycker den blev fin :-). Nu har Molly fixat hjälp att sy in den om den är för stor också, husmor ställer upp, så nu känns det bättre.

    Svara

  6. Linda
    Maj 27, 2008 @ 06:29:12

    Åhh vad fin!

    Bra jobbat!!!

    Svara

  7. Erica
    Aug 20, 2008 @ 16:09:53

    Jättefin klänning. Har själv sytt liknande underkjol. Ett tips till nästa gång så att du inte behöver nåla fast alla veck. Sy raksöm med långa stygn i ena kanten på tyllen, dra sedan försiktigt i ena tråden så att tyget knycklar sig. Sen nålar du fast tyget med färdiga veck. Vips har du sparat 95% av tiden. Hoppas du kör fler projekt. Lycka till i fortsättningen!

    Svara

Kommentera

